Wetenschappelijk onderzoek onder studenten en studieadviseurs

27 februari 2019

In april vorig jaar mocht ik tijdens de landelijke LVSA-dag een poster presenteren en kort iets vertellen over mijn promotieonderzoek over jonge studenten op de universiteit. Nu vraag ik graag je medewerking bij het invullen en verspreiden van de vragenlijsten voor het onderzoek.

Maar eerst kort iets over het onderzoek en de achtergronden. Als geen ander weet je hoe complex en uitdagend het leven van een student kan zijn. Dit blog staat er vol mee. Tentamens halen, studiekeuzes maken, een vriendenkring opbouwen en onderhouden, volwassen worden: het gaat de ene student makkelijker af dan de andere. Studenten die goed met de uitdagingen van het universitaire leven kunnen omgaan, voelen zich beter en hebben een betere studievoortgang. Tal van persoonlijke, sociale, en academische factoren spelen hierbij een rol.

We weten in Nederland echter niet hoe dit werkt voor jonge studenten, die op de basis- of middelbare school een klas (of meer) hebben overgeslagen. Deze jonge studenten worden pas na 1 januari in hun eerste studiejaar 18 jaar (of nog jonger). We weten niet of en hoe deze studenten verschillen van niet-versnelde studenten, en wat zou kunnen betekenen voor hun begeleiding. En dat terwijl er jaarlijks zo’n 850 jonge studenten aan een universitaire studie beginnen. Dit aantal kan verder toenemen doordat middelbare scholen sinds 2016 een verkorte, vijfjarige vwo-opleiding mogen aanbieden.

Daarom doen wij nu een landelijk onderzoek naar verschillen tussen bachelorstudenten die op de basis- en/of middelbare school een klas hebben overgeslagen, en niet-versnelde bachelorstudenten. In een apart onderzoek onder studieadviseurs (voor jou dus) staat de houding van studieadviseurs ten aanzien van jonge studenten centraal. Belangrijk om te weten: omdat we groepen studenten vergelijken, biedt het onderzoek ook inzicht in de aanpassing van reguliere, niet-versnelde studenten.

Het onderzoek wordt uitgevoerd met twee online vragenlijsten: één voor studieadviseurs (tijdsbeslag ongeveer 10 minuten) en één voor Nederlandstalige bachelorstudenten (tijdsbeslag ongeveer 20 minuten). Aan het studieadviseursonderzoek kun je direct deelnemen door deze vragenlijst in te vullen. Wij stellen het ook erg op prijs als je deelname aan dit onderzoek onder je collega’s op je eigen universiteit onder de aandacht wilt brengen. Je kunt daarvoor de tekst van deze blog gebruiken en de flyer_voor_studieadviseurs. Hierin staat ook informatie over privacy.

Je hulp bij het studentenonderzoek stellen wij ons als volgt voor. Wij hopen dat je bereid bent de mee te werken aan de verspreiding van dit onderzoek centraal via jouw eigen universiteit, of binnen jouw faculteit, zowel binnen Nederlandstalige als Engelstalige studies. Mogelijk kun je alle bachelorstudenten (dus niet alleen degenen die jong zijn begonnen) via email uitnodigen de vragenlijst in te vullen. En/of je kunt de informatie en links posten op je interne social media. We hebben hiervoor de volgende informatie beschikbaar: de flyer_voor_studenten, een tekst voor een mail_aan_studenten en, uiteraard, de link naar de vragenlijst voor studenten.

Op dit onderzoek hoop ik te promoveren. Maar ook zal ik de resultaten graag delen via de LVSA. Mogelijk kan ik er een presentatie over houden, dat lijkt me erg leuk. En ik ben ook zeker bereid om de resultaten te presenteren aan studieadviseurs van je eigen universiteit (bij voldoende respons van jou en je studenten uiteraard ;).

Ik hoop dat je tot hier hebt doorgelezen (deze blog is iets langer dan de meeste), want dan krijg je ook nog mee dat ik het bestuur van de LVSA, en de studieadviseurs die hebben geholpen bij het voorbereiden en testen van de vragenlijst voor studieadviseurs, heel hartelijk dank voor hun medewerking. En ik zie uit naar een hoge respons, zodat we wetenschappelijk onderbouwde conclusies kunnen trekken met een praktische toepasbaarheid voor jou en je collega’s.

Nog kort iets over mijzelf. Ik ben lang geleden afgestudeerd als onderwijskundige. Nooit echt in het veld gewerkt, maar wel altijd in onderwijsontwikkelingen geïnteresseerd gebleven. Naast mijn werk als zelfstandig tekstschrijver en communicatieadviseur ben ik nu, in eigen tijd en op eigen kosten, buitenpromovendus aan de Radboud Universiteit. Gewoon omdat ik graag wil weten hoe het zit.

Reacties

Meepraten? Plaats een reactie!