Mindset - Het maakt uit wat je denkt

15 november 2018 en 6 december 2018 (2 daagse cursus)

Begeleiding en gespreksvoering, De psyche

Mirjam Pol

€ 380 (€ 610 voor niet leden)

In de Driehoek, Willemsplantsoen 1c, Utrecht

Tijdens deze tweedaagse cursus wordt uitgebreid ingegaan op de definitie en werking van mindsets en de mogelijke toepassingen binnen de eigen organisatie.

Schrijf je nu in

Cursusinformatie

Gevierde experts laten zien vele uren te maken en veel doorzettingsvermogen te tonen. Ze gaan uitdagingen aan. Van obstakels en fouten gaan ze harder werken. Ze durven fouten te maken en ze blijken open te staan voor feedback. Dit zijn allemaal elementen van een groeimindset (growth mindset). Dit is een manier van denken, waarbij je ervan uitgaat dat intelligentie en talent voor een groot deel te ontwikkelen zijn.

Hier tegenover staat de statische mindset (fixed mindset). Mensen met een statische mindset gaan ervan uit dat je talent hebt of niet. Dat je intelligent genoeg bent of niet. Als je geen talent hebt, heeft het volgens mensen met een statische mindset geen zin om aan bepaalde dingen te beginnen. Of om door te zetten als het tegen zit. Of om naar feedback van anderen te luisteren.

Overtuigingen over talent en intelligentie blijken invloed te hebben op het in staat zijn om informatie op een hoger niveau vast te houden en op plezier of vertrouwen in studie of werk. Ze blijken invloed te hebben op gevoel en gedrag en daarmee uiteindelijk op (studie-gerelateerde) prestaties.

Carol Dweck, een Amerikaanse psychologe, heeft met collega’s ruim veertig jaar onderzoek naar mindsets gedaan. Zij hebben onderzocht op welke manier je gedachten invloed hebben op de doelen die je stelt, hoe je omgaat met uitdagingen en hoe je reageert op tegenslag en op kritiek, op fouten durven maken en aan wie het ligt als het misgaat.

Doelgroep

Studieadviseurs en studentenbegeleiders. Ervaring als studieadviseur/studentbegeleider is niet noodzakelijk.

Doelstelling

1. Basiskennis opdoen over de plasticiteit van het brein in relatie tot een groeimindset

2. Basiskennis opdoen over de definitie en werking van mindset

3. Bewustwording van de eigen mindset t.a.v. van leren en t.a.v. de eigen organisatie

4. Eerste ervaringen opdoen met het (her)formuleren van feedback vanuit een groeimindset

5. Ideeën opdoen over de mogelijke toepassingen van een groeimindset in het eigen werk

Inhoud

Tijdens deze twee-daagse cursus wordt uitgebreid ingegaan op de definitie en werking van mindsets en de mogelijke toepassingen van het werken vanuit een groeimindset binnen de eigen organisatie. Zowel richting studenten als vanuit de eigen rol en positie in de organisatie. Gedurende de cursus worden verschillende wetenschappelijke onderzoeken naar mindset binnen de setting van onderwijs gepresenteerd. Daarnaast gaan de deelnemers actief aan de slag.

Resultaat

Na deze cursus zal de studieadviseur/studentbegeleider in staat zijn om zijn of haar eigen mindset vanuit verschillende rollen en in verschillende omstandigheden te duiden en zo nodig bij te stellen richting een groeimindset. De deelnemer zal zich tevens bewust zijn van de aard van feedback die hij/zij aan studenten geeft en zal zo nodig deze bij kunnen stellen richting taakgerichte feedback.

Werkwijze

  • Theorie over de werking van het brein, specifiek in relatie tot mindset.
  • Presentatie van verschillende belangrijke onderzoeken naar mindset bij kinderen, scholieren en studenten.
  • Concrete oefeningen.
  • Groepsdiscussie: toepassingsmogelijkheden van werken met mindset binnen de context van studentbegeleiding.

Literatuur

Hieronder vind je een opsomming van relevante lectuur uit onze literatuurlijst. Heb je zelf een suggestie voor een interessant boek, tijdschrift of artikel over dit onderwerp? Laat het ons weten!


Geen literatuur beschikbaar

Start inschrijving:
6 april 2018

Einde inschrijving:
8 november 2018

Annulering mogelijk tot:
4 oktober 2018

15 november 2018 en 6 december 2018 (2 daagse cursus)

€ 380 (€ 610 voor niet leden)

Schrijf je nu in