Neuro Linguistisch Programmeren

24 november 2016 en 15 december 2016 (2 daagse cursus)

De psyche

Roosmarijn Strootman

€ 380 (€ 610 voor niet leden)

In de Driehoek, Willemsplantsoen 1c, Utrecht

In deze cursus leer je op actieve wijze een aantal NLP-technieken waardoor je dit onbewuste gedrag bewust kunt maken, en daardoor kunt veranderen. Over dromen, doelen en krachtgevende overtuigingen, zowel bij jezelf als bij de ander.

Inschrijven voor deze cursus is niet meer mogelijk.

Cursusinformatie

Als studentbegeleider is het soms lastig grip te krijgen op gedrag van studenten dat voor hen niet productief is. Vaak spelen onbewuste processen hierbij een grote rol. Waarom studeert iemand toch maar niet af? Is het doel wel helder? En waarom zitten die negatieve gedachtes zo in de weg, en hebben veel studenten last van faalangst en uitstelgedrag?

In deze cursus leer je op actieve wijze een aantal NLP-technieken waardoor je dit onbewuste gedrag bewust kunt maken, en daardoor kunt veranderen. Over dromen, doelen en krachtgevende overtuigingen, zowel bij jezelf als bij de ander.

Doelgroep

Deze training is bedoeld voor mensen die met mensen werken. Zoals studieadviseurs, studentendecanen en anderen die werkzaam zijn in de studentbegeleiding.

Doelstelling

In deze tweedaagse training leer je technieken en communicatieve vaardigheden die je kunt gebruiken in studentbegeleiding. Ook word je je bewust van je eigen communicatieprocessen en kun je deze technieken gebruiken voor je eigen persoonlijke ontwikkeling.

Inhoud

Om veranderingen teweeg te brengen bij studenten, en om hen succesvol te ondersteunen tijdens hun studie is het essentieel om te begrijpen welke processen zich op bewust en onbewust niveau afspelen. Wat is de rol van een interne dialoog bij faalangst, en hoe kom je achter de positieve intentie van die stem? Hoe voorkom je uitstelgedrag bij studenten (en jezelf) en zorg je dat iemand zijn doel bereikt? Wat is de rol van beperkende overtuigingen in het niet behalen van doelen, en hoe verander je ze in krachtgevende overtuigingen? Welke niveaus van communicatie bestaan er?

NLP is een methodiek op het gebied van communicatie en persoonlijke ontwikkeling waarbij onbewuste processen bewust worden gemaakt. Het is ontstaan in de jaren 70 door succesvolle mensen te bestuderen, en hun manier van begeleiding in modellen te vatten. Deze modellen en technieken zijn door iedereen aan te leren. NLP is ook een attitude waarbij nieuwsgierigheid en experimenteel gedrag centraal staan: waarom gedraagt de ene persoon zich op een hele andere manier in dezelfde situatie als de ander? Hoe kun je je eigen gedrag beïnvloeden, of die van een ander? Waarom klikt het met de een goed en met de ander niet? Waarom is iemand succesvol? En als laatste bestaat NLP uit een gereedschapskist vol met technieken die helpen om effectiever te communiceren, en die inzicht geven in je eigen gedrag en dat van de ander.

Resultaat

Na deze tweedaagse NLP-training ben je in staat om:

  • je bewust te worden van allerlei onbewuste processen
  • niveaus van communicatie te herkennen
  • doelen helderder te krijgen en
  • doelen daadwerkelijk te bereiken
  • een ongewenste interne dialoog te veranderen (bijvoorbeeld bij studenten met faalangst)
  • beperkende overtuigingen te herkennen en te veranderen
  • nieuw gedrag aan te leren bij jezelf of de ander

Werkwijze

In een positieve leeromgeving krijg je in 2 trainingsdagen de theorie en praktijk van een aantal NLP technieken uitgelegd. Op een zodanige manier dat je ze daadwerkelijk direct in de praktijk kunt toepassen.

Er wordt in subgroepjes geoefend, waarbij er ruimte is om de techniek te leren en om ervaringen uit te wisselen. Gedurende de trainingsdagen is er voldoende tijd voor reflectie en feedback.

Tussen de twee trainingsdagen in krijgen deelnemers een thuisopdracht mee zodat de stof actief gebruikt kan worden.

Literatuur

Hieronder vind je een opsomming van relevante lectuur uit onze literatuurlijst. Heb je zelf een suggestie voor een interessant boek, tijdschrift of artikel over dit onderwerp? Laat het ons weten!


Geen literatuur beschikbaar