Keuzebegeleiding
Verzorgd door Jacky LimversDeze cursus is ook een vast onderdeel van ons aanbod en wordt al jaren erg goed beoordeeld. Keuze dilemma’s is een belangrijk onderwerp van deze tijd en lijkt alleen maar toe te nemen. De mogelijkheden lijken eindeloos met alle problemen van dien. De student weet niet wat hij wil of wil juist teveel. Wat is wijsheid? Wil je inzicht krijgen in dit onderwerp zodat je de student goed kan ondersteunen bij zijn keuze uitdagingen?
Cursusinformatie
Een deel van de vragen van studenten die op je spreekuur komen gaan over keuzes maken. Soms volstaat het geven van informatie als begeleiding, soms een advies, maar er zijn ook studenten die daarmee niet geholpen lijken te zijn. Het is soms het kiezen zelf wat lastig voor ze is. Het begeleiden van deze studenten kan veel tijd kosten en soms ook frustrerend zijn.
In deze training wordt aandacht besteed aan het herkennen van verschillende soorten keuzes en achterliggende problematiek.
Doelgroep
Studieadviseurs en studentenbegeleiders
Doelstelling
Het ontwikkelen van meer slagvaardigheid in gesprekken met studenten door het herkennen van en adequaat omgaan met keuzevragen en -problemen.
Inhoud
Een deel van de vragen van studenten die op je spreekuur komen gaan over keuzes maken. Soms volstaat het geven van informatie als begeleiding, soms een advies, maar er zijn ook studenten die daarmee niet geholpen lijken te zijn. Het is soms het kiezen zelf wat lastig voor ze is. Het begeleiden van deze studenten kan veel tijd kosten en soms ook frustrerend zijn.
In deze training wordt aandacht besteed aan het herkennen van verschillende soorten keuzes en achterliggende problematiek. Er wordt ingegaan op modellen en strategieën die voorkomen bij het maken van keuzes, uiteenlopend van fasenmodellen tot onbewuste keuzes. Er wordt gekeken wat het verschil is tussen een ‘goede keuze’ en ‘goed kiezen’. Aan de orde komt ook op welke manier het begeleiden voor jou zelf het plezierigst en meest effectief is. Aan de orde komt ook wanneer keuzetwijfels ‘normaal’ zijn en wanneer problematisch en wat dat voor consequenties heeft voor een gesprek. Je leert te verhelderen wat de student van jou kan verwachten en hoe je dat kunt duidelijk maken. In de cursus komt ook aan de orde in welke situaties doorverwijzing noodzakelijk is, naar welke specialisten en met welke argumentatie De slagvaardigheid in het voeren van gesprekken wordt vergroot door te trainen met het stellen van gespreksdoelen en gericht doorvragen. Daarbij worden instrumenten aangereikt voor activerende en motiverende gespreksvoering.
Casus
Yvette kan niet kiezen:
Yvette is met redelijk gemak door haar bachelor Taal-en cultuurstudies gegaan. Ze had expres een brede studie gekozen om nog veel opties open te laten. Nu ze bijna klaar is met haar bachelor, staat de masterkeuze voor de deur. Dit is voor Yvette erg stressvol, want ze ‘vindt alles leuk’. Wat moet ze dan kiezen? Er zijn meerdere gesprekken hierover geweest met de studieadviseur, maar die hebben nog niet veel vooruitgang opgeleverd. Hoe kun je Yvette op een goed spoor zetten?
Resultaat
Na deze training is de deelnemer in staat verschillende keuzeproblemen te herkennen met eventueel achterliggende motieven. De deelnemer kan duidelijk overbrengen wat hij of zij de student kan bieden en verwijst indien nodig adequaat door. De deelnemer beheerst gesprekstechnieken die effectief zijn voor het omgaan met keuzeproblemen en die de student activeren.
Werkwijze
Theorie, uitwisselen eigen praktijkervaringen, oefenen in rollenspellen.
Literatuur
Hieronder vind je een opsomming van relevante lectuur uit onze literatuurlijst. Heb je zelf een suggestie voor een interessant boek, tijdschrift of artikel over dit onderwerp? Laat het ons weten!
Geen literatuur beschikbaar