Cursusaanbod
Cursusprogramma 2024-2025
Hieronder kan je meer informatie over de cursussen terugvinden, als ook de mogelijkheid om je hiervoor aan te melden. Mocht je vragen hebben over de cursussen, dan kan je altijd mailen naar cursussen@lvsa.nl.
Aanmeldprocedure cursussen voorjaar 2025
Om iedereen een gelijke kans te geven om deel te kunnen nemen aan een LVSA-cursus is de volgende procedure opgezet:
- Je kunt je slechts voor één cursus aanmelden uit het aanbod van nieuwe cursussen.
- Je hebt tot en met 29 oktober de gelegenheid om je aan te melden voor een cursus die hieronder op deze webpagina staat. Let op: dit is een ‘vooraanmelding’.
- Per cursus worden door loting 15 deelnemers geplaatst en worden er 10 deelnemers op de wachtlijst geplaatst. Loting vindt plaats door ons secretariaat op basis van je LVSA-lidmaatschapsnummer (D-nummer), dus zonder verwijzingen naar namen of e-mailadressen.
- Je hoort binnen vier weken na sluiting van de aanmeldperiode of je bent ingeloot, of je op de wachtlijst staat, of dat je bent uitgeloot en deze keer niet kunt deelnemen.
- Op het moment dat een deelnemer annuleert*, wordt met de eerste op de wachtlijst contact opgenomen of hij/zij kan/wil deelnemen.
- Cursussen die niet vol zitten, of waarvan de wachtlijst nog niet vol is, blijven zoals gebruikelijk open staan op de website. Aanmelders na de vooraanmeldingsperiode (ook die in eerste instantie uitgeloot waren voor een andere cursus) worden op volgorde van aanmelding op de deelnemers-/ wachtlijst gezet (afhankelijk van hoe vol de cursus al zit). Ook nu geldt: op het moment dat een deelnemer annuleert*, wordt met de eerste op de wachtlijst contact opgenomen of hij/zij kan/wil deelnemen.
*Annuleringsvoorwaarden worden vermeld in de bevestigingsmail die je krijgt voor deelname aan een cursus.
Webinar Eetproblemen en leefstijl
Willemijn Lesscher, verpleegkundig specialist en Jessica de Vries, GZ-psycholoog zullen jullie in het webinar meenemen in de wereld van eetproblematiek.
Het webinar vindt plaats op maandag 25 november van 15:30-16:30u.
Provocatief coachen
Humor, warmte en uitdaging vormen de basishouding. Je zegt wat je denkt maar doet daar een flinke schep bovenop. Je ontregelt en doorbreekt vaste patronen. De student zal deze manier van begeleiden als bijzonder inspirerend ervaren.
De studenten ontwikkelen een onderzoekende houding en nemen meer verantwoordelijkheid voor hun eigen leerproces.
Inleiding in de Acceptance en Commitment Therapie (ACT) voorjaar 2025
Bij ons leven hoort pijn en verdriet, bij begeleiders net zo als bij studenten. Het doel van ACT is niet het oplossen van symptomen maar het leren omgaan met onze gedachten en emoties terwijl we onderweg zijn in de richting die voor ons van waarde is.
Oplossingsgerichte gesprekstechnieken
Tijdens de cursus kun je kennismaken met een aantal oplossingsgerichte technieken. De cursus is gericht op ervaren. Deze benadering laat u anders kijken naar uw studenten en hun vragen.
Autistische studenten steunen
Een interactieve cursus waarin de studieadvsieur de autistische studenten beter leert begrijpen en daardoor beter zal kunnen begeleiden.
Systemisch werken voorjaar 2025
Ieder van ons maakt deel uit van meerdere systemen. Denk hierbij aan je familie, de sportclub, de opleiding, de organisatie. Ieder systeem heeft zijn eigen dynamiek. Als je door een systemische bril leert kijken naar de problematiek of vraagstukken die je voorgelegd krijgt, onderzoek je of dit vraagstuk wel op zichzelf staat of dat er mogelijk een relatie is met dynamieken die zich afspelen in het systeem. De universiteit, de opleiding en de situatie van een student bekijken vanuit een systemische bril kan oplossingen zichtbaar maken waar je als studieadviseur anders helemaal niet aan zou denken. Deze cursus adviseren we voor studieadviseurs met al enige ervaring.
Turbo Tweedaagse
Velen van ons hebben het meegemaakt. De “inwerking” voor de functie bestond uit; hier is je kamer, daar is de pc en de eerste student staat buiten. Dit terwijl er veel komt kijken bij studieadviseurschap en het dus een behoorlijke tijd kan duren voordat je alles een beetje door hebt. Deze turbo tweedaagse is bedoeld om daarbij te helpen.
Begeleiden in succesvol studeren
Hoe kun jij als begeleider de student helpen om succesvol te worden en wanneer moet men tot de conclusie komen dat het niet gaat lukken? Op de eerste plaats door een aantal hardnekkig misverstanden over het leerproces weg te nemen. Het is bijvoorbeeld zo dat geen enkele methode of strategie werkt! Ten tweede is geen enkele feit belangrijk en tot slot is het niet het resultaat dat telt. Welkom in de wereld van de leerpsychologie! Wanneer je als studieadviseur leert inzien hoe het leerproces echt in elkaar steekt, zul je de student veel effectiever kunnen begeleiden en adviseren.
Adviesvaardigheden
Hoe geef je de student wat hij nodig heeft, namelijk degelijke advies en begeleiding? In deze cursus wordt je van A tot Z meegenomen in het vak van adviseren. Je krijgt een heldere structuur en degelijke theoretische basis om mee te werken. Je leert advies geven met een grote “A”!
Stressmanagement
Stress is één van de meest voorkomende psychische klachten onder studenten. Niet verwonderlijk dat studieadviseurs steeds vaker te maken hebben met studenten die kampen met stress- en burn-out klachten en die onderpresteren als gevolg van stress.
Het opzetten van groepsbegeleiding voorjaar 2025
Groepsbegeleiding waarin studenten ervaringen uitwisselen en het gevoel krijgen niet de enige te zijn met hun probleem, vormt een meerwaarde op de individuele begeleiding van studenten. In deze cursus leer je hoe je diverse vormen van groepsbegeleiding kunt opzetten en inzetten.
Geweldloze communicatie
Een gevoel van veiligheid is belangrijk om gezond en goed te functioneren. Hoe wij omgaan met anderen en hoe zij met ons omgaan spelen daar een grote rol in. Het zoeken en vinden van verbinding met de ander draagt sterk bij aan een gevoel van veiligheid. Deze cursus biedt een concrete aanpak om verbindend te communiceren.