Succesvol begeleiden van studenten met AD(H)D
Studenten met AD(H)D zien we geregeld in onze spreekkamer. Hoe kunnen wij deze studenten het beste begeleiden om ze soepel door hun studie heen te laten gaan? Natascha van Enckevort, studieadviseur bij Tilburg University deed mee met de tweedaagse LVSA training Succesvol begeleiden van studenten met AD(H)D.
Studenten met AD(H)D zien we geregeld in onze spreekkamer. Hoe kunnen wij deze studenten het beste begeleiden om ze soepel door hun studie heen te laten gaan? Natascha van Enckevort, studieadviseur bij Tilburg University deed mee met de tweedaagse LVSA training Succesvol begeleiden van studenten met AD(H)D.
Met veel bevlogenheid en humor heeft Elke Schrijen mij weer wat meer wegwijs gemaakt in het thema AD(H)D en hoe ik als begeleider studenten kan helpen die hiermee worstellen binnen hun studie. Na een introductie over de kenmerken van AD(H)D, hoe studenten dit ervaren, hun struikelblokken en talenten, gingen we vooral aan de slag met een aantal modellen.
Het basismodel het Overlopend hoofd geeft handvatten voor een student om in kaart te brengen wat ervoor zorgt dat het hoofd zo vol is dat zelfs alledaagse activiteiten al te veel zijn. In een aantal stappen breng je in kaart hoe het hoofd gevuld is met te veel prikkels, het moeten voldoen en aanpassen aan verwachtingen, je eigen waarden, kwaliteiten en leerstijlen etc, kortom STRESS.
Om de stress omlaag te krijgen moet er ruimte in het hoofd komen. Als je weet wat je hoofd vult dan kun je op zoek naar manieren om hier prettiger mee om te gaan.
Het tweede model waar we vervolgens mee aan de slag gingen was Hulpbronnen. Hulpbronnen zijn essentieel om hoofd leeg te krijgen; wat geeft je energie, ontspant je en activeert je, en wat kost vooral veel energie. Denk aan batterijtjes die vol en leeglopen.
Het derde model was het leermodel van Maslow waarin het gaat over de vier fasen van het zich eigen maken van nieuwe kennis, vaardigheden of competenties. Door dit model te doorlopen met een student kun je samen gedrag en gedachten herkennen die het studeren belemmeren en bespreken hoe je dat om kunt buigen.
Door met de modellen te oefenen en ze te bespreken in de groep zie je hoe het werkt en hoe het studenten zou kunnen ondersteunen en nieuwe inzichten kan geven. Een lekker praktische training die je gelijk nieuwe handvaten geeft en, zoals altijd bij de LVSA trainingen, heel leuk om dit gelijk te kunnen delen met collega’s van andere universiteiten.
Reacties
Meepraten? Plaats een reactie!