Het maakt uit wat je denkt

20 oktober 2015

Verslag van de cursus Mindset

Vrijdag 2 oktober toog ik naar Utrecht voor de cursus ‘Mindset – Het maakt uit wat je denkt’, gegeven door Mirjam Pol. Naast studieadviseur aan de VU is ze schrijfster van ‘Nog slimmer’ en 'Succesvol Leren' en geeft ze lezingen en workshops over dit onderwerp.

Alle 1e jaars BSc studenten in Wageningen krijgen dit jaar colleges over de bijzondere werking van het brein, een fixed en een growth mindset en de mogelijkheden die je hebt om wat te bereiken met je studie. Maar je kunt het ook toepassen op werk, sport of in relaties.

Ik moet bekennen dat ik vooral een ‘fixed mindset’ heb. Dat blijkt ook gelijk aan het begin van de cursusdag waar Mirjam ons deze opdracht laat invullen:
Intelligentie = …% inspanning + …% aanleg
Mijn antwoord is dat intelligentie voor 30% door inspanning en voor 70% door aanleg wordt bepaald.
En dan legt Mirjam uit dat iemand met een fixed mindset zegt dat intelligentie voor 30% inspanning + 70% aanleg is! Ai…

Iemand met een growth mindset denkt andersom en zegt dat intelligentie voor 70% wordt bepaald door inspanning. En als je gelooft dat je met inspanning wat kunt bereiken, dan zul je ook beter je best doen en verder kunnen groeien! Mirjam legt heel helder uit, waarom je wel degelijk wat kunt bereiken met inspanning. Door de enorme plasticiteit van je brein en het optimaal te benutten door te leren, te herhalen en opnieuw te herhalen, kun je echt meer bereiken.

Ja, ik wil ook verder groeien! Mijn studenten willen vast ook meer bereiken! Maar hoe doe je dat?

Iemand met een fixed mindset denkt dat intelligentie en talent vaststaan. Zijn motivatie is om dit ook aan anderen te laten zien, het ‘slim zijn’ zorgt voor waardering en bevestiging. Maar uitdagingen en problemen gaan mensen met een fixed mindset uit de weg, ze vinden inspanning nutteloos, vermijden kritiek, geven anderen de schuld van falen.

Is een fixed mindset verkeerd? Nee, niet per definitie. Als het je niet in de weg zit tijdens je studie of dagelijks leven. Maar misschien is het goed om wel een uitdaging aan te gaan, te denken dat je het wel kan leren en dat je kunt werken aan een growth mindset. Iemand die uitdagingen durft aan te gaan, die doorbijt bij hindernissen.

Toen mij werd gevraagd een blog te schrijven over deze cursus, reageerde de fixed mindset: ‘kan ik niet, durf ik niet’. Maar de cursus heeft iets wakker gemaakt. Ik kan het NOG niet, maar ik zal het ook niet leren als ik geen uitdaging aanga, of geen lering trek uit een tegenslag. Dus ja, ik heb een blog geschreven. En feedback is welkom!

Kortom: wil jij je studenten of jezelf stimuleren te leren en groeien, dan is deze cursus zeker een aanrader. En daarna even napraten met twee collega’s op een terras in een zonnig Utrecht!

3 Reacties

Thea de Kluijver

21 okt 2015, 13:58

Hallo Neeltje,
Mirjam heeft vorig jaar bij 2 BSc opleidingen UT/EWI een lezing verzorg over dit onderwerp. Erg leuk.
Goed dat je de 'mind-set schoenen' hebt aangestrokken en ook deze blog hebt geschreven. Ik ben wel benieuwd hoe verandering in mind-set en contacten met collegae ( al dan niet op een zonnig terras) verder gaan uitwerken.

Neeltje van Hulten

3 nov 2015, 15:15

Dag Thea,
Leuk dat je hebt gereageerd.
Ik merk nu, een paar weken na de cursus, dat ik bij studenten die ergens mee vast lopen de informatie van de cursus regelmatig gebruik.

Olga van Rijn

23 dec 2015, 14:52

Hallo Neeltje,
Leuke post om zo net voor de Kerstdagen nog te lezen. Interessante theorie en het lijkt me een goede eye-opener voor studenten die zich (te) erg op het verleden richten ('het is nu eenmaal zo'); verandering is altijd mogelijk! Ik ben benieuwd hoe studenten hierop reageren en ermee aan de gang gaan, wat zijn je ervaringen?

Meepraten? Plaats een reactie!