Dag van de Studieadviseur
Sinds 3 jaar hebben we op de Radboud Universiteit de dag van de studieadviseur. Het is een dag door en voor alle studieadviseurs.
Ieder jaar organiseert een andere groep collega’s de dag, die vol zit met lezingen, workshops en ontspanning. Het idee achter deze dag is dat studieadviseurs even los komen van hun dagelijkse bezigheden en nieuwe kennis en ideeën op kunnen doen. Daarnaast is het een leuke manier om elkaar beter te leren kennen. Het is een mooie aanvulling op het universitaire studieadviseursoverleg, waarbij in feite geen ruimte is om informele gesprekken te voeren.
Dit jaar vond het programma plaats op 19 april in de nieuwe theaterzaal C op de campus. Na een kopje koffie en thee in de zon, werd de dag geopend met een verassing. De verassing bestond uit een van onze collega studieadviseurs, Anabel Lumbreras, die een opleiding tot mindfulness docent gevolgd heeft. Zij heeft ons verschillende mindfulness oefeningen laten ervaren.
Na deze ontspannen start van de dag vond er een openingslezing plaats. Filosoof Toske Andreoli gaf in deze lezing een verklaring voor de hoge prevalentie van psychische klachten onder studenten. Zij betoogt dat een individuele aanpak niet voldoende is voor de preventie ervan.
Vervolgens zijn we opgesplitst in drie groepen voor de eerste workshop naar keuze: studievaardigheden, mindfulness en studeren zonder stress. Zelf heb ik de workshop studievaardigheden gevolgd van collega Lynneke Spreeuwenberg. Lynneke werkt zowel als studieadviseur en als trainer op het gebied van studievaardigheden. Zij coacht studenten die tegen problemen aanlopen met studeren en ze heeft ons een inkijkje gegeven in de oefeningen die ze met studenten doet. De belangrijkste conclusies die ik hier voor mezelf uit heb gehaald: laat studenten inzien dat ze niet blind moeten gaan studeren. Belangrijk is om eerst goed te weten waar de cursus over gaat, wat de leerdoelen zijn en wat de context is. Een goede voorbereiding is dus het halve werk.
Na een goed verzorgde lunch in de buitenlucht zijn we verder gegaan met een forumdiscussie n.a.v. de openingslezing met o.a. de voorzitter van het college van bestuur, een studentendecaan en een student. Daaruit bleek de actualiteit van het onderwerp, uiteindelijk was er maar tijd voor 1 van de 3 stellingen.
Daarna was het tijd voor workshop 2 naar keuze: ontdek de kracht van de student, provocatief coachen en studeren zonder stress. Ik koos voor de laatste, gegeven door Mirjam Pol. Mirjam heeft ons uitgelegd hoe stress eigenlijk werkt in de hersenen en heeft ons veel tips gegeven over hoe om te gaan met stress. Ze heeft ons ook oefeningen laten zien die je met studenten kunt toepassen.
De dag kon natuurlijk niet eindigen zonder borrel, met tijd om nog eens na te kletsen over de dag. Wat mij betreft was het weer een geslaagde dag en hopelijk volgen er nog veel edities.
Reacties
Meepraten? Plaats een reactie!